De man achter MBT en kybun

Hoe het allemaal begon

Ondernemer en kybun uitvinder Karl Müller

Geschiedenis
Karl Müller werd in 1952 in het Zwitserse Roggwil geboren. Na zijn studie werktuigbouwkunde aan de technische universiteit ETH in Zürich in Zwitserland, gaat Müller in 1979 naar Zuid-Korea. Aanvankelijk studeert hij met een studiebeurs aan de Seoul National University. Zeven maanden na aanvang van zijn studie wordt de Koreaanse president Park vermoord en worden de universiteiten gesloten vanwege maandenlange massademonstraties.

Ontdekking ondernemerskant
Door deze gebeurtenis in 1980 gaat Müller in Korea op zoek naar werk. Hij ontdekt een gat in de markt en richt zijn eerste bedrijf op dat specialiteiten uit Zwitserland importeert voor hotels. In de daaropvolgende jaren richt hij in Korea 12 bedrijven op. Hij opent restaurants, verkoopt textielmachines en importeert als eerste handelaar ski's naar Korea. Alles wat hij aanraakt, verandert in goud.

Hoogte- en dieptepunten
De prijs voor zijn succes is hoog want hij raakt overspannen. Om weer gezond te worden, verkoopt Karl Müller in 1990 alle bedrijven en keert terug naar de Bodensee in Zwitserland. Hij koopt een boerderij en is 10 jaar lang zelfvoorzienend. In deze periode richt hij een privé-opvanghuis voor drugsgebruikers op als 'non-profitorganisatie'. Na 3 jaar raakt zijn geld op en begint Müller te werken als marktkoopman op weekmarkten.

Het begin van MBT
In Korea ontdekte hij de positieve eigenschappen van een leembodem. Als op de velden het water langzaam wegsijpelt, is de bodem zacht en elastisch en bijzonder aangenaam om op te lopen en te staan. Als een geschenk uit de hemel ontstaat zo het idee van MBT. Voor het onderzoek en de ontwikkeling van dit concept is hij zijn eigen testpersoon.

In 1997 brengt Müller de MBT schoen op de markt en veroorzaakt hij met deze 'afrollende zool' een revolutie in de schoenenindustrie. De afrolschoen bewijst zich als therapeutische schoen en wordt vandaag de dag wereldwijd door meer dan 100 schoenenfabrikanten gekopieerd.

kybun schoen – de nieuwe generatie (van MBT naar kybun)
Karl Müller verricht meer onderzoek naar hoe hij het aangename rijstveldgevoel nog beter kan imiteren. De zachte en elastische zool zou eigenlijk de volgende MBT generatie worden. Omdat zijn minderheidspartners echter de ronde zool wilden behouden, is men in 2006 in goed overleg uit elkaar gegaan. Uit de doorontwikkeling ontstaat het nieuwe merk kybun schoen. In 2007 richt hij de firma kybun AG op en start hij met de ontwikkeling van de kybun schoen en andere aanvullende producten.

kybun bewegingsconcept
De kybun schoen is een onderdeel van het kybun bewegingsconcept waartoe ook de zachte en elastisch verende kybun mat en de zachte kybun loopband behoren.

Volgens de Zwitserse zondagskrant 'SonntagsZeitung' behoort Karl Müller tot de meest innovatieve ondernemers van Zwitserland en schrijft hij derhalve designgeschiedenis.